top of page
Image by Jessica Rockowitz

Steg 1 AB

Bli familjehem hos Steg1

Det finns barn och unga som just nu väntar på en trygg och stabil vardag. Om du eller ni har möjlighet att erbjuda ett kärleksfullt hem – då kan ni vara den förändring som behövs.

Vad är ett familjehem?

Ett familjehem tar emot barn, ungdomar eller vuxna som behöver bo i en trygg miljö under en kortare eller längre period.

 

Det spelar ingen roll om du är ensamstående, sambo eller gift – det viktiga är att du kan ge stabilitet, omtanke och engagemang.

Image by Julia Taubitz

Olika typer av familjehem

  • Jourhem – Tar emot barn eller unga akut och under en begränsad tid.

  • Familjehem – Tar emot barn eller ungdomar som behöver en mer långsiktig placering.

  • Familjehem för vuxna – Ger stöd till vuxna individer i behov av en trygg hemmiljö, exempelvis som en del av en återanpassning.

  • Behandlingsfamilj (TFCO) – För barn och unga med särskilda behov. Som behandlingsfamilj får du arbeta tillsammans med ett professionellt team och får extra stöd och utbildning.

Vem kan bli familjehem?

Vi välkomnar alla former av familjer och konstellationer. Det viktigaste är att du har tid, engagemang och en stabil livssituation.

Grundkriterier för att bli familjehem:

  • Ett tryggt och stabilt hem

  • Tid och vilja att stödja ett barn eller ungdom

  • Ett ledigt rum i hemmet

  • Egna barn i hemmet bör vara äldre än tre år

Så går det till – Steg för steg

1. Intresseanmälan

Skicka in din intresseanmälan via vårt formulär eller kontakta oss direkt.

2. Första kontakt och bedömning

Vi pratar med dig och lär känna din livssituation. Vi gör hembesök och en grundlig utvärdering för att säkerställa rätt förutsättningar.

3. Utbildning och godkännande

När du är godkänd får du utbildning och stöd för att känna dig trygg i uppdraget.

4. Matchning och placering

Inför en placering gör vi en noggrann matchning mellan barnets behov och vad du kan erbjuda.

 
Efter din intresseanmälan

 

När vi har tagit emot din intresseanmälan kontaktar vi dig för att boka in ett första samtal. Under mötet får du möjlighet att ställa frågor och vi berättar mer om uppdraget och processen. Samtidigt inleder vi utredningen. 

 
Beställning av registerutdrag

 

Som en del av utredningen behöver vi uppgifter från alla vuxna som bor på adressen. För att påskynda processen kan du själv beställa dessa registerutdrag i förväg och skicka dem till oss. Efter att vi mottagit alla register bokar vi ett hembesök. 

 

Registerutdrag:

 

Vi ber er beställa registerutdrag från polisen, försäkringskassan, kronofogdemyndigheten och transportstyrelsen.


Polisen: Gå in på hemsidan polisen.se och begär ut registerutdrag: Arbete på HVB-hem (familjehem) (442.7).

https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/hvb-hem/ 


Kronofogden: Ring 0771-73 73 00 eller mejla kontakt@kronofogden.se och begär ett skriftligt utdrag ur registret för alla vuxna personer i hushållet. Kom ihåg att meddela namn, personnummer och postadress om du mejlar.

 

Socialregistret: Kontakta kommunen du är folkbokförd i och begär utdrag ur socialregistert för respektive vuxen person i hushållet.


Transportstyrelsen: Ring 0771-81 81 81 och begär ett skriftligt utdrag för alla vuxna i hushållet ur LOB-registret. Ni kan även skicka en begäran om LOB-utdrag till Transportstyrelsen, 701 97 Örebro eller kontakta dem via kontaktformuläret på deras hemsida: https://www.transportstyrelsen.se/sv/kontaktformular/kontakt---korkortsfragor/

 

Försäkringskassan: Ring 0771–524 524 och begär ett intyg över sjukpenning och sjukersättning under de senaste fem åren för de vuxna i hushållet.


Öppna INTE registerutdragen när de skickats hem till er, vi öppnar dem tillsammans vid första hembesöket eller så kan ni skicka det till oss innan hembesöket.


Efter att intresseanmälan inkommit till oss kommer tillförordnad konsulent att boka tid för hembesök snarast.

 

 

Inför utredningen:

 

Referenter: Vid hembesöket ska ni lämna en professionell respektie en privat referent per vuxen i hushållet. Totalt ska det vara 2 referenter per förälder i hushållet. Den profisonella referenten ska vara en person som känner er från arbetslivet, exempelvis er nuvarande eller tidigare chef eller kollega. Den privata referenten ska vara en person som känner er familj väl, detta kan exempelvis vara en nära familjevän. Syskon och släkt kan inte vara referenter i detta sammanhang.

Stöd och handledning

Som familjehem hos Steg1 står du aldrig ensam. Du får löpande handledning, tillgång till erfarna konsulenter och möjlighet att delta i nätverksträffar med andra familjehem. Vi finns tillgängliga dygnet runt vid behov och erbjuder även utbildningar som rustar dig för uppdraget.

Ekonomi och ersättning

Att vara familjehem är ett ansvarsfullt uppdrag och innebär ekonomisk ersättning i form av:

  • Arvode – Skattepliktigt och pensionsgrundande

  • Omkostnadsersättning – Täcker barnets eller ungdomens behov

Hur mycket du får beror på uppdragets omfattning, barnets behov och din erfarenhet.

Vanliga frågor

Hur länge är man familjehem?

Tiden varierar. Vissa uppdrag är kortvariga, andra varar i flera år.

Har man vårdnad om barnet?

Nej, vårdnaden ligger hos socialtjänsten eller barnets biologiska föräldrar, men du har en viktig roll i barnets liv.

Kan man vara familjehem vid sidan av sitt jobb?

Ja, många kombinerar uppdraget som familjehem med ett annat arbete, men det kräver att du har tid och flexibilitet.

Utbildningsplan för familjehemsverksamheten

Image by Gemma Chua-Tran

För att säkerställa att både familjehemsföräldrar och verksamhetens personal har den kunskap och kompetens som krävs för att erbjuda trygga, stabila och utvecklingsfrämjande placeringar, har vi utvecklat en utbildningsplan anpassad för familjehemsvård.

 

Image by Peter van der Meulen

Kontakta oss

Steg 1 AB - Org.nr 559037-0457 - Solna

Maila oss på: info@steg1.se

Journummer - 0723-123680
Vardagar 16:30 - 08:00
Helger 24/7

bottom of page